عناصر تشکیل دهنده جرم آدم ربایی شامل عنصر مادی، قانونی و معنوی می شود که در ادامه راجع به آن ها توضیح داده ایم.

 

 

 

عنصر قانونی

عنصر قانونی در جرم آدم ربایی ماده 621 قانون مجازات اسلامی است که جرم آدم ربایی را پیشبینی نموده است و چنین مقرر داشته است که

 

“هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط‌ دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند به حبس از پنج تا پانزده سال محکوم خواهد شد در صورتی که سن مجنی‌علیه کمتر از پانزده سال تمام باشد یا‌ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا به مجنی علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود، مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد‌و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می گردد. تبصره – مجازات شروع به ربودن سه تا پنج سال حبس است.”

 

عنصر مادی

عنصر مادی جرم آدم ربایی به هر عملی گفته می شود که زمینه ساز جرم مزبور باشد و هر عمل مادی که امکان آدم ربایی در آن باشد می تواند مصداق عنصر مادی جرم آدم ربایی باشد.

 

عنصر معنوی

عنصر معنوی به معنای قصد و نیت انجام عمل مجرمانه است. به عبارت دیگر فرد آدم ربا باید با قصد و نیت مجرمانه وارد عمل شود و جرم مذکور را انجام دهد و در غیر این صورت جرم آدم ربایی شکل نمی گیرد و مجازات آدم ربایی بر فرد مذکور صادق نیست.