مجازات آدم ربایی در قانون مجازات اسلامی و یا به عبارت دیگر مجازات آدم ربایان در ایران مستند به ماده 621 قانون مجازات اسلامی 5 تا 15 سال حبس تعزیری در نظر گرفته شده است که با توجه به سابقه مجرم، قاضی محکمه می تواند مجازات آدم ربایان در ایران را بین حداقل و حداکثر مجازات مقرر شده، تعیین نماید. البته در صورتی که برخی از شرایط برای جرم آدم ربایی وجود داشته باشد.

 

در این صورت مجازات آدم ربایی تشدید می گردد و چنانچه تشدید گردد مجازات آدم ربایی به حداکثر می رسد و اما سوالی که ممکن است در ذهن بیاید این است که در چه صورتی مجازات آدم ربایی و یا مجازات آدم ربایان در ایران تشدید می گردد؟

در پاسخ به این سوال با توجه به ماده 621 قانون مجازات اسلامی مواردی بیان شده است که چنانچه آدم ربا این اعمال را انجام دهد مجازات آدم ربایی وی تشدید می گردد. این شرایط در میزان مجازات آدم ربایان در ایران موثر هستند و عبارتند از:

1) در صورتی که سن فردی که ربوده می شود کمتر از 15 سال تمام باشد در این مواقع مجازات آدم ربایی و یا مجازات آدم ربایان در ایران تشدید می گردد.

2) در صورتی که جرم آدم ربایی با وسایل نقلیه صورت گرفته باشد نیز یکی از مواردی است که مجازات آدم ربایی تشدید می گردد، چرا که ترس و واهمه ای که در جرم آدم ربایی همراه با وسیله نقلیه وجود دارد، به مراتب بیشتر از سایر طرق ارتکاب جرم آدم ربایی است. از این رو مجازات آدم ربایان در ایران که از وسیله نقلیه استفاده می نمایند بیشتر است.

3) در صورتیکه به فرد ربوده شده در جرم آدم ربایی توسط آدم ربا و یا آدم ربایان آسیب جسمی و یا حیثیتی وارد شده باشد در این صورت مجازات آدم ربایی تشدید می گردد و مجازات آدم ربایان در ایران به حداکثر مجازات آدم ربایی می رسد.