‌نکته حائز اهمیت این است که اگر مالک از وقوع معامله مطلع شده و تا یک ماه پس از حصول اطلاع اظهارنامه برای ابلاغ به انتقال گیرنده و مطلع کردن او از مالکیت خود نفرستد، به معاونت در فروش مال غیر محکوم خواهد شد. قانون گذار به جهت حفظ نظم در جامعه نسبت به این جرم بسیار حساس بوده و مهلت شکایت فروش مال غیر را برای مالک یک ماه از زمان اطلاع از انتقال قرار داده است.

‌در مورد انتقال گیرنده هم قانون گذار مهلت در نظر گرفته است و بیان نموده که :” انتقال‌گیرنده‌ای که در حین وقوع انتقال عالم به عدم مالکیت انتقال دهنده بوده، مکلف است در ظرف سه ماه مذکور خسارات وارده بر مالک را جبران‌ نماید.”

همانطور که در ماده قانونی فوق آمده است این انتقال مال هم می تواند به صورت انتقال عین مال باشد، به عنوان مثال فردی با علم به اینکه خودرو متعلق به خودش نیست و متعلق به همسرش است، بدون اینکه از طرف او سمتی تحت عنوان نمایندگی یا وکالت داشته باشد، آن را به فروش برساند. همینطور می تواند به صورت انتقال منافع مال دیگری باشد، به این صورت که شخص مثلا خانه متعلق به دیگری را با علم به اینکه مال دیگری است و او از طرف مالک سمتی ندارد، به شخص ثالث اجاره بدهد. همه این اقدامات مجازات دارند و شخص تحت عنوان انتقال مال غیر قابل پیگیری کیفری می باشد.

کسی که طرف عقد در این موارد است، اگر با علم به این موضوع که مالی که می خرد، متعلق به فروشنده نیست و برای دیگری است اقدام به خریدن مال کند، او نیز کلاهبردار محسوب خواهد شد و به مجازات کلاهبرداری محکوم می شود.