کلاهبرداری در دو نوع ساده و مشدد انجام می باشد. کلاهبرداری مشدد نیز در حالت های مختلفی انجام می شود. در کلاهبرداری مشدد، کلاهبردار ادعا می نماید که از طرف موسسه یا سازمانی دولتی دارای سمت می باشد و از همین طریق اقدام به فریب شخص می نماید. به سبب همین ادعا زمینه اعتماد اولیه فراهم می شود و مالباخته فریب می خورد. علاوه بر این موارد دیگری نیز به عنوان کلاهبرداری مشدد مشخص شده اند.

چنانچه کلاهبرداری با استفاده از وسایل ارتباط جمعی باشد و یا از طریق تبلیغات عمومی صورت گیرد، مشدد محسوب خواهد شد. با توجه به جزئیات فوق، قانونگذار مجازات مختلفی را برای کلاهبرداری مشدد و ساده تعیین کرده است. بر همین اساس می توان گفت که مجازات کلاهبرداری ساده یک تا هفت سال حبس خواهد بود. به علاوه به میزان مالی که مالباخته در اختیار کلاهبردار قرار داده است، جزای نقدی تعیین خواهد شد. با این حال مجازات کلاهبرداری مشدد سنگین تر است.

شاید مهمترین دلیل قانونگذار همین امر باشد که در کلاهبرداری مشدد، اعتماد افراد نسبت به کارکنان دولتی نیز خدشه دار می شود. علاوه بر این سوء استفاده از نام سازمان یا موسسات دولتی، باعث ظن مردم نسبت به سازمان مذکور خواهد شد. با توجه به موارد فوق مجازات کلاهبرداری مشدد انفصال از خدمات دولتی خواهد بود. به علاوه حبس دو تا ده سال و جزای نقدی به میزان مال کلاهبرداری شده نیز از دیگر مجازات های مقرر شده در قانون می باشد. با تمام این تفاسیر برای جرم کلاهبرداری تخفیفاتی نیز در نظر گرفته شده است که در ماده 22 از قانون مجازات اسلامی به آنها اشاره شده است.