متعدد بودن جرایم دارای انواع مختلفی هستند. جرم مادی و جرم معنوی. جرم معنوی دارای سنگین ترین مجازات است. به عنوان مثال می توان به فردی اشاره کرد که بدون داشتن گواهینامه رانندگی، پشت رل می نشیند و باعث کشته شدن یک نفر می شود. در اینجا علاوه بر کشتن یک نفر جرم رانندگی بدون گواهینامه نیز در نظر گرفته می شود.

نکات پیرامون لایحه در خصوص تعدد جرم

مجازات در جرایم حدی با جرایم تعزیری متفاوت است. این دو نوع جرم در خصوص متعدد بودن جرایم صدق می کنند. یعنی وجود چند جرم می تواند یا تعزیری باشد و یا حدی. مجازات در جرایم متعدد تعزیری یک و نیم برابر آن جرم می باشد. به این صورت که اگر فردی به یک جرم تعزیری محکوم شود و حکم محکومیت آن قطعی باشد و از زمان صدور حکم قطعی تا زمان حاصل شدن اعاده حیثیت یک جرم تعزیری دیگر نیز مرتکب شود. فراموش نشود که هر کدام از جرایم باید تعزیری درجه یک تا درجه شش باشند. کسی که دارای سه جرم قطعی باشد که و جرم های او دارای مقررات تکرار جرایم را داشته باشد، تخفیف در مجازات شامل او نمی شود. تکرار جرم یعنی یک جرم یکسان را را بیش از یکبار انجام دادن. در غیر این صورت اگر جرم فرد دارای مجازات حداقل و حداکثر باشد قاضی می تواند مجازات را کاهش داده و آن را تقلیل دهد. یک مورد دیگر این است که قاضی می تواند مجازات مجرم را تا نصف کاهش دهد؛ این امر در صورتی قابل انجام است که مجازات ثابت یا فاقد حداقل باشد.

نکاتی که در بالا گفته شد در خصوص جرایم تعزیری بود. مجازات در جرایم حدی بسیار سختگیرانه تر اعمال می شوند. چرا که مجازات این نوع جرایم توسط قانون گذار به صورت مشخص و شفاف ذکر شده اند. اگر برای یک شخص سه بار مجازات حدی قطعی به اجرا درآمده باشد، دفعه ی چهارم آن فرد اعدام می شود.