زمانی جرم خیانت در امانت کارت بانکی محقق می شود که شخص دارنده کارت به دلایل مختلفی که خودش قادر به استفاده نیست ، کارت را با تمام اطلاعات برای استفاده مشخص به امین می سپارد، اما امین از مبلغ موجود در کارت استفاده ناروا می کند و موجب ورود ضرر به دارنده کارت می شود ، در غیر این صورت مصداق خیانت در امانت نخواهد بود و می تواند تحت عناوین مجرمانه سرقت یا کلاهبرداری مورد تعقیب قرار بگیرد .

واژه امانت گذاشتن یا این که فردی امین و مورد اطمینان است به وفور در زندگی روزمره افراد به کار می‌ رود و همه افراد جامعه تقریبا آشنایی کاملی با این معنا و مفهوم دارند . امانت دار کسی است که شخصی مالش را برای نگهداری یا خرج کردن یا اجاره دادن یا هر چیز دیگری به جز استفاده نا به جا و غیر از آن چه مورد نظر خودش است به او می سپارد . اگر بعد از سپردن مال ، مالک از امین درخواست کند که آن چه را به وی سپرده به او برگرداند و او از انجام این کار خودداری کرده و در مقابل به مالک مال ضرری هم از این خیانت در امانت واقع شود، می توان گفت جرم خیانت در امانت محقق شده است .

با توجه به تعریفی که شد دیگر هر اتفاقی و هر سپردن مالی و عدم برگرداندن آن خیانت در امانت محسوب نمی شود . مسئولیت امین در مقابل مالک مال از زمان سپردن مال به او شروع می ‌شود و عرف و قانون حکم می‌ کند تا امین تلاش کند مال امانی در راهی که مورد نظر مالک است ، مصرف شود و همچنین در حفظ و نگهداری آن تمام تلاش خودش را انجام بدهد .

 گاهی امین با هر انگیزه‌ای مرتکب برخی کارها می شود که ممکن است نه ‌تنها امین را مسئول جبران خسارات ناشی از عدم حفظ مناسب مال کند، بلکه بنا به وجود شرایطی که در قانون مجازات اسلامی به عنوان ارکان تحقق جرم خیانت در امانت آمده است، منجر به مجرم شناخته شدن امین و مجازات او شود و اینجا است که از جرم خیانت در امانت صحبت به میان خواهد آمد .