درجرائم قتل ابتدا پرونده به دادسرا فرستاده می شود و پس ازتحقیقات و صدورکیفرخواست، پرونده به دادگاه کیفری فرستاده می شود،طبق ماده 296 قانون آیین دادرسی کیفری جرایمی که مجازات آن ها سلب حیات می باشد در صلاحیت دادگاه کیفری یک می باشد.بنابرین رسیدگی به جرم قتل عمد که مجازات آن قصاص می باشد در صلاحیت دادگاه کیفری یک می باشد و هر یک از طرفین شاکی و متهم می توانند حداکثر تا سه وکیل معرفی کنند.

دادگاه های کیفری یک، ازیک رئیس و دو مستشار(جمعا سه قاضی) و در مرکز استان تشکیل میشود. ( اگررییس قوه قضاییه تشخیص دهد، دادگاه کیفری درحوزه قضایی شهرستان ها هم تشکیل می شود و تعداد دو عضو هم میتوانند به پرونده رسیدگی کنند. در واقع سیستم تعدد قاضی در دادگاه کیفری یک، حاکم می باشد.)

در قتل های غیرعمد (شبه عمد ، خطای محض) پرونده پس از صدور کیفر خواست در دادسرا به داگاه کیفری 2 فرستاده می شود و در آن جا به پرونده رسیدگی می شود .

با توجه به مدارک و مراحل رسیدگی و تحقیقات، قاضی پرونده حکم را صادر میکند و طرفی که حکم به ضرراو صادر شده است چنانچه اعتراضی به رای داشته باشد می تواند تقاضای تجدید نظرخواهی درمهلت تعیین شده نماید که در این صورت پرونده به دادگاه تجدید نظرکیفری فرستاده می شود تا حکم قطعی صادر شود.