قوانینی که در سابق در خصوص با شهادت اقوام درجه یک در دادگاه وضع گردیده بود، بیانگر آن بود که شهادت اقوام و بستگان درجه یک شخص از جمله پدر و مادر، اولاد و اولادِ اولاد قابل قبول نبود. لیکن در حال حاضر قانون جدیدی در خصوص شهادت اقوام درجه یک وضع گردیده است و در آن متنی راجع به عدم وجود روابط خانوادگی با عنوان یکی از شرایط شهادت و یا قابل قبول نبودن شهادت اقوام بیان نشده است.

به موجب ماده ۱۷۷ قانون مجازات اسلامی، شهادت شاهد در شرایطی که در موقع شهادت از شرایط ذیل برخوردار باشد، از طرف دادگاه قابل است:

 

۱. بلوغ:

سن بلوغ در پسر ۱۵ سال تمام قمری و در دختر ۹ سال تمام قمری می‌باشد.

۲. عقل:

عقل از دیگر شرایط شاهد می‌باشد. لذا شهادت و گواهی مجنون فاقد اعتبار بوده ولی گواهی مجنون ادواری اگر در حال افاقه باشد و این موضوع محرز گردد، معتبر خواهد بود. مجنون ادواری به فردی می‌گویند که بعضا دچار جنون می‌گردد و چنانچه معلوم شود که موقع شهادت دچار جنون نیست، شهادت وی قابل قبول است.

تمامی شرایط فوق از طریق قاضی پرونده محرز می‌شود. همانطور که بیان شد، در قانون جدید هیچگونه اشاره‌ای به عدم اعتبار شهادت اقوام درجه یک نشده است. لذا این امر منع قانونی ندارد.

۳. ایمان:

شاهد باید مسلمان باشد اعم از شیعه و اهل سنت.

۴. طهارت مولد:

تولد شاهد در اثر رابطه نامشروع (زنا) نباشد.

۵. عدالت:

در این قانون منظور از عدالت این است که شخص دارای سابقه فسق نباشد و یا مشهور به فساد نباشد.

۶.عدم وجود انتفاع شخصی برای شاهد یا رفع ضرر از او:

بر اساس قانون، شاهد نبایستی نفع فردی در دعوا داشته باشد. چرا که امکان دارد از لحاظ جانب داری و طرفداری از فردی که پیروزی وی در دعوا به سود او (شاهد) است، شهادت دهد.

۷. نداشتن دشمنی و خصومت بین شاهد و فردی که علیه وی شهادت می‌دهد

۸. عدم اشتغال شاهد به تکدی و ولگردی

۹. فراموش‌کار نبودن:

چنانچه قاضی به عدم فراموشی و سهو در خصوص شهادت علم پیدا کند، شهادت وی را قبول می‌کند.