آبرو یکی از مهم ‌ترین دارایی تمامی اشخاص شناخته می ‌شود، به ‌گونه ‌ای که هر کاری برای حفظ آبروی خود انجام می‌ دهند. به‌ همین دلیل تهدید به آبروریزی یک موضوع بسیار اساسی است که فرد تهدید کننده به اشد مجازات محکوم می ‌شود. از آن ‌جایی ‌که آرامش و امنیت خاطر مردم اهمیت زیادی دارد، قانون‌ گذار با فرد تهدید کننده به ‌صورت قاطعانه برخورد می ‌کند.

 اگر فردی شخص دیگر را با تهدید به آبروریزی وادار به انجام کاری نماید و یا وجهی را از او دریافت کند، مستحق مجازات خواهد بود. اگر فرد بزه دیده که برعلیه این فرد شکایت کرده است، شکایت خود را پس گیرد، شخص موردنظر محاکمه نخواهد شد که این نوع با توجه به جرم می‌ تواند به حبس و یا شلاق خاتمه یابد. معمولاً بیشتر مدیران، معاون‌ ها و کارمندان به ‌دلیل داشتن اعتبار شغلی بالا به آبروریزی تهدید می شوند.

 در برخی از اداره‌ ها افراد با شرایط ویژه استخدام می شوند، برخی از آن‌ها اطلاعات و یا موضوعی را درخصوص خود و یا خانواده مطرح نمی‌کنند. در نتیجه اگر فردی با آگاهی از این اطلاعات نسبت‌ به آبروریزی یک کارمند اقدام کند مجرم شناخته می ‌شود. اگر وقوع این جرم در دادگاه ثابت گردد، متهم به اشد مجازات محکوم می ‌شود. با توجه به مجازات قانون اسلامی حکم تهدید به آبروریزی حبس از یک ماه تا یک ‌سال و تحمل ۷۴ ضربه شلاق می ‌باشد. این جرم نیز از انواع جرایم قابل گذشت است و اگر شاکی شکایت خود را پس بگیرد جرم اجرا نمی‌شود.