مهریه اعضای زن و مرد یکسان و مساوی است، اما این تساوی تا زمانی است که مهریه اعضای زن تا یک سوم مهریه کامل باشد، پس از آن دیگر برابر نیستند و مهریه زنان نصف می شود. این قاعده که در فقه شیعه و بر اساس روایات وارد شده است، مانند مورد ارث زن و مرد مورد نقد قرار گرفته است، در حالی که ارث در قرآن روشن است.
اما در حکم خداوند در مورد امثال ارث باید گفت که خداوند حکیم است و قطعاً به امر قبیح حکم نخواهد کرد، به همین دلیل است که عقل انسان ممکن است نتواند به فلسفه و عقل همه احکام خداوند علم پیدا کند. در هر صورت مهریه ی اجزای زن این است که اگر مثلاً مرد انگشتان زن را قطع کند، اگر مهریه این انگشتان تا ثلث مهریه باشد، می تواند بدون پرداخت هیچ ثمره ای از مرد قصاص کند.
اما اگر مرد اعضای زن را قطع کند، اگر از یک سوم بیشتر شود، مثلاً 5 انگشت زن را قطع کند، در اینجا زن می تواند مرد را با دادن نیمی از مهریه به مرد، 5 انگشت مجازات کند.