آیا مطلوب در نهی مجرد ترک فعل است یا کف نفس از فعل است. فرق این دو در این است که بنابراوّلی مطلوب امر عدمی است ودر بابردوّمی مطلوب امر وجودی است چون کف نفس فعلی از افعال نفس است.
حق قول اوّل است. برخی گمان کرده اند چون ترک یعنی ابقاء عدم فعل مقدور مکلف نیست فلذا متعلق تکلیف نمی شود بنابراین قائل شده اند که مطلوب در نهی کف نفس است. ولی این سخن درست نیست چون گرچه مکلف بر عدم ازلی قدرت ندارد ولی باقی گذاردن عدم در حال خود مقدور مکلف است و اگر عدم مقدور مکلف نباشد وجود نیز مقدور او نخواهد بود.
اساسا این بحث که در نهی مطلوب چیست ، بحث درستی نیست چون معنای نهی طلب نیست بلکه زجر و منع است و طلب لازمه زجر و منع است.