چنانچه سوال شما در رابطه با قابلیت مطالبه افت ماشین در محاکم می باشد و آیا افت ماشین قابل مطالبه است، پاسخ مثبت است و لیکن تحت شرایطی:

1- مطابق ماده ۲ قانون رسیدگی فوری به خسارت ناشی از تصادفات رانندگی کاردان فنی موظف است میزان خسارت وارده به وسیله نقلیه اعم از هزینه تعمیر و کسر قیمتی که در نتیجه تصادف حاصل می شود را معلوم نماید. که مبلغ مورد اشاره به میزان قرارداد بیمه گر و بیمه گذار قابل پرداخت خواهد بود.

2- چنانچه قیمت افت ماشین بیش از حد قرارداد باشد با عنایت به ماده 1 قانون مسئولیت مدنی قابلیت مطالبه را خواهد داشت.

ولیکن با توجه به تبصره های ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث که مقرر نموده :«...
تبصره۳ـ خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.
تبصره۴ـ منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد (۵۰%) سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می شود، باشد.
تبصره۵ ـ ارزیابان خسارات موضوع ماده (۳۹) و کارشناسان ارزیاب خسارت شرکتهای بیمه و کارشناسان رسمی دادگستری در هنگام برآورد خسارت، موظفند مطابق این ماده اعلام نظر کنند.»

شاید تبصره مورد اشاره را بدین گونه قابل تفسیر دانست که چنانچه خودرویی معمولی به خودروی گران‌ قیمت خسارت وارد کند، حداکثر سقف تعهد مقصر حادثه ۱۴۰ میلیون تومان است یعنی حداکثر مسئولیت مردم در قبال تصادف با خودروهای گران‌ قیمت، معادل ۵۰ درصد بیمه ماه ‌های حرام است حال با توجه به اینکه امسال دیه در ماههای حرام ۲۸۰ میلیون تومان تعیین شده است، بنابراین ۵۰ درصد این مبلغ یعنی ۱۴۰ میلیون تومان، حداکثر سقف پرداخت خسارت به خودروی گران‌قیمت از نظر قانون است.

3- نظریه مشورتی شماره 7/819 مقرر نموده: «افت قیمت ماشین به واسطه تصادف چنانچه در نظریه کارشناس ذکر شده باشد همراه با سایر خسارتهای وارده به ماشین در حد قرار داد بین بیمه گر و بیمه گذار قابل مطالبه است»