تعریف شغل:
عبارت از مجموع وظایف و مسئولیتهای مرتبط و مستمر و مشخصی است که از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بعنوان کار واحد شناخته شده باشد؛ به عبارت دیگر، یک شغل واحد اساسی شناخت مجموع پستهایی است که از لحاظ نوع و سطح وظایف و شرایط احراز مشابه و مساوی باشند.

 تعریف پست:
عبارت است از جایگاهی که در ساختار سازمانی دستگاههای اجرائی برای انجام وظایف و مسؤولیتهای مشخص (ثابت و موقت) پیش‌بینی و برای تصدی یک کارمند در نظر گرفته می‌شود.

 ✅ مشاغل کارشناسی و همسطح کارشناسی

 مشاغل کارشناسی:
به مشاغلی اطلاق می شود که در شرایط احراز آن مشاغل حداقل مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر پیش بینی شده باشد.

 مشاغل هم سطح کارشناسی:
مشاغلی که برخی طبقات شغلی آنها از لحاظ پیچیدگی و اهمیت وظایف، مسؤولیت ها و شرایط احراز، همتراز مشاغل کارشناسی می باشد و یا شاغلین مشاغلی که قبل از اصلاح رسته ها در شرایط احراز آنها مدرک تحصیلی پایین تر از کارشناسی پیش بینی شده بوده و بعد از اصلاح رسته، حداقل مدرک تحصیلی لیسانس لحاظ شده، مشاغل هم سطح کارشناسی محسوب می شوند.

مشاغل زیر پس از تخصیص در طبقه 6 و بالاتر، مشاغل هم سطح کارشناسی محسوب می شوند:
حسابدار، کارگزین، کتابدار، مربی خدمات بهداشتی، مأمور حراست، مسؤول گزینش، مربی ورزش، کودکیار، برنامه نویس کاربردی، خطاط، مسؤول چاپ و انتشارات، مأمور سالن تشریح، ماما، پرستار، مسؤول امور فوریت های پزشکی، بهداشت کار دهان و دندان، مسؤول پذیرش و مدارک پزشکی، مسؤول انتقال خون، مترجم، مسؤول امور فوریتهای پزشکی، مسؤول دفتر، کودکیار

شاغلین مشاغل فوق که با مدرک تحصیلی حداقل لیسانس استخدام گردیده اند، از بدو ورود به خدمت از مزایای مشاغل کارشناسی برخوردارند.

 ✅ پست کارشناسی

 کلیه پست هایی که دارای عنوان کارشناسی بوده یا در مشاغل کارشناسی تخصیص یابند.
 کلیه پست های سازمانی که فاقد عنوان کارشناسی بوده و در شرایط احراز مشاغل تخصیصی آنها حداقل مدرک لیسانس و بالاتر پیش بینی شده باشد، جزء پست های کارشناسی می باشند. مانند پزشک، دندانپزشک، داروساز و....