جرم شهادت کذب از دو لحاظ عمومی و خصوصی قابل بررسی است، در صورتی که شهادت کذب از نوع خصوصی باشد، می بایست کسی که به دروغ شهادت داده خسارتی که به طرف مقابل شکایت وارد کرده است، را جبران کند، اما در نوع عمومی شهادت کذب به دلیل اینکه شاهد قانون را رعایت نکرده است و مانع نظم شده گواه مجازات می شود.

شهادت دروغ از نوع تخلفات معمولی ثابت و بدون بازگشت است.

بازگردانیدن دادرسی به دلیل شهادت کذب

قانون آیین دادرسی کیفری تضاد واقعیت گواهی و ساختگی بودن مدارک که بر اساس رأی اعلام شده بوده است، از لحاظ گردانیدن دادرسی بیان کرده است، لذا اعاده دادرسی در رابطه با حکم ثابت صورت می گیرد، به این معنا حکمی که مدت زمان تجدیدنظر آن رفته باشد، یا حکم در روند تجدیدنظر آنها اعلام شده باشد.

معنی اعاده دادرسی

در صورتی که اعاده دادرسی به دلیل شهادت کذب صورت بگیرد، دادگاه مجدد پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهد اگر در آثار دادرسی رأی اعلام شده اشتباه باشد، شکی نیست که پرونده دوباره بررسی میشود، اعاده دادرسی به معنای ارزیابی مجدد یک شکایت ثابت شده از سوی دادگاه است.

اگر دادگاه به این پی ببرد که شهادت کسی که به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شده است، کذب می باشد، آن را مجبور به پرداخت خسارت می کند، همچنین برای وی یک مجازات به خاطر بی نظمی و نادیده گرفتن قوانین صورت میگیرد.