مزاحمت برای هر فرد ممکن است به شیوه‌ های متعددی شکل بگیرد و هر کدام از آن‌ها به هر روشی مزاحمت برای فرد در نظر گرفته شود.

به طور کلی هرگونه گفتن حرف‌ های رکیک، تهمت زدن، فحاشی کردن در ملاء عام و غیره به ‌عنوان مزاحمت شناخته می ‌شوند و می ‌توانند از لحاظ قانون پی گرد داشته باشند.

هر شخصی که سبب به وجود آمدن مزاحمت برای دیگری شود و یا سر و صدا ایجاد کند، مثلاً با استفاده از دستگاه‌ های پخش کننده صدا امنیت و آرامش دیگر افراد را برهم بزند، سبب مزاحمت می شود.

حتی در برخی موارد ممکن است شخص دیگری سبب مختل کردن کسب و کار شخص دیگری شود و به این اتفاق نیز مزاحمت گفته می شود.

بر اساس نظریه دادگاه و قاضی ممکن است شخص مزاحم به حبس یا شلاق و یا حبس محکوم شود.در برخی موارد ممکن است شخصی با به وجود آوردن هیاهو و یا جار و جنجال مسبب مزاحمت برای دیگران باشد و آرامش افراد را مختل کند. به همین سبب این یکی دیگر از روش ‌های مزاحمت می باشد.

همگی این مزاحمت‌ها در جایگاه خود موارد پیگرد متفاوتی دارند

همگی این مزاحمت‌ها در جایگاه خود موارد پیگرد متفاوتی دارند و اگر فردی حق و حقوق همسایه و شهروندان خود را نادیده بگیرد مثلاً با سر و صدای بیش از حد و میهمانی ‌های دیر وقت اقدام کند، موجب آسیب‌ رساندن به افراد جامعه می‌شود.

در اغلب موارد بالا افراد در تلاشند که به واسطه پلیس و گزارشات لازمه آن‌ها شکایت نامه خود را تنظیم کنند، اما باید بدانید در اغلب موارد برای این‌که پلیس بتواند، پیگیری لازم در این زمینه را داشته باشد نیازمند استشهاد محلی نیز از طریق افرادی که شاهد این ماجرا بوده‌اند،می باشد تا بتوان وجود مزاحمت را اثبات کرد و از این طریق پیگیری‌ های لازم را برای محکوم شدن فرد مورد نظر در نظر گرفت.

مزاحمت‌های ملکی

در برخی موارد ممکن است مزاحمت ملکی رخ دهد. این‌گونه مزاحمت به صورتی می باشد که ممکن است فردی سبب سر و صدای زیاد شود و یا، همچنین فرد دیگری برای پارک کردن خودروی خود در پارکینگ سبب مزاحمت برای دیگر همسایه‌ها شود و یا ممکن است و فرد فضایی که متعلق به او نمی‌ باشد را اشغال کند.

به این‌گونه مزاحمت‌ ها، مزاحمت‌های ملکی می گویند و لازم است که به واسطه متن استشهاد محلی اقدام و پیگیری ‌های لازم را انجام داد.

باید بدانید در این راستا نیاز است که توهین از جانب شما برای فرد مزاحم صورت نگیرد و همین طور ضرب و جرح در این راستا وجود نداشته باشد. با به وجود آوردن مزاحمت در مزاحمت ‌های ملکی از کسی پول و یا مالی دریافت نمی‌شود، بلکه شخص مزاحم باعث می‌شود که از حقی که برای فرد در نظر گرفته شده است، دور شود.

دادگاه با در نظر گرفتن مزاحمت به وجود آمده و حد و حدود جرم ممکن است اقدام به حکم های متعددی برای فرد مزاحم کنند. این حکم ها ممکن است جریمه نقدی، شلاق، محکومیت، حبس و یا غیره باشد.

در برخی موارد مزاحمت برای فرد دیگر می‌تواند به ‌عنوان تعرض انجام شود و اگر افرادی در محل حادثه وجود داشته باشند، می ‌توانند شهادت دهند که فرد توهین آمیز صحبت کرده است و سبب مزاحمت برای دیگری شده است. به‌ طور کلی مزاحمت یک عمل ناپایدار به حساب می‌آید و بر اساس قانون می‌توان پیگیر آن شد تا دیگر این مزاحمت ادامه‌دار نشود.