صیاد به معنی کوتاه شده و مخفف عبارت صدور یکپارچه الکترونیکی چک است.

هدف از ایجاد این سامانه یکپارچه سازی سیستم صدور چک و متمرکز کردن فرآیند صدور دسته چک های بانکی از سوی بانک مرکزی بصورت واحد  است.

به عبارتی قانون گذار،با توجه به کلاهبرداری های صورت گرفته در زمینه صدور چک بلامحل و حجم چک های بلاحل صادره ، سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی چک را وضع کرده است ؛ تا از پیش آمدن بسیاری از مشکلات چک فاقد اعتبار و جعلی و چک های بدون پشتوانه مالی جلوگیری شود.

مزایای چک صیاد:

منبعد اگر کسی چک بلامحل صیاد صادر کند ،بانک ها و محاکم قضایی امتیازات و مزایای ذیل را برای دارندگان اینگونه چک ها قائل هستند:

  1. عدم تحویل کارت عابر بانک با صادرکنندگان چک های بلامحل صیاد
  2. عدم اعطای تسهیلات بانکی به آنها
  3. دادگاه بدون تعین وقت رسیدگی ،به محض درخواست دارندگان اینگونه چک ها ،اجراییه علیه آنها صادر می کند و بلافاصله نسبت به توقیف اموال و جلب صادر کنندگان این گونه چکها اقدام می نماید.
  4. توقیف حساب های صادر کننده چک صیاد در بانک های مربوطه
  5. استعلام اعتبار صاحبان حساب و صاحبان امضاء
  6. عدم ارائه دسته‌ چک به افراد دارای سوء عملکرد
  7. رفع مشکل چک‌های جعلی و کاهش مخاطرات جعل برگه چک
  8. خدمت غیرحضوری دریافت چک
  9. افزایش اعتبار دسته‌ چک با بررسی کامل و دقیق سوابق درخواست‌کننده
  10. حذف قدرت شعب در صدور دسته‌ چک

چک صیاد چه نوع چکی است ؟ و چه مزیت هایی دارد ؟

چک همیشه وسیله ای مهم در سیستم پرداخت بوده و همیشه نقش قابل ملاحظه ای را در پرداخت هزینه معاملات کوچک و بزرگ داشته است؛

با این حال در سال های گذشته با وجود برخی مسائل مانند افزایش تعداد چک های برگشتی تا حدودی اعتبار چک را کاهش داد و افرادی که طرف حساب این چک ها بودند همیشه برای وصول آن نگرانی هایی داشته اند.

مزیت یکپارچه سازی و متمرکز کردن درخواست دسته چک، امکان اعتبارسنجی صاحبان حساب و امضا است و به این ترتیب از اختصاص دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و افراد با پیشینه بد بانکی جلوگیری می کند.

نحوه دریافت چک های صیاد:

از این پس این دسته چک ها به جای دسته چک های چاپ قدیم در تمامی بانک ها صادر می شود و هر فردی که پس از اتمام دسته چک خود برای دریافت دسته چک جدید مراجعه نماید دسته چک صیاد برای او صادر خواهد گردید.

صیاد، سامانه یکپارچه‌ سازی چک محسوب شده و بر اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور و استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده به طور ویژه‌ای توجه دارد.

با عملیاتی شدن رسمی سامانه صیاد صاحبان دسته چک می‌توانند با مراجعه حضوری و غیرحضوری دسته چک‌های خود را تعویض کرده و آن را به ” صیاد” تبدیل کنند.

چطور دسته‌ چک صیاد جدید بگیریم؟

عملکرد سامانه صیاد به این صورت است که ، فرد متقاضی دریافت دسته‌ چک جدید با مراجعه به شعبه، ثبت اولیه درخواست صدور دسته‌ چک را انجام می‌دهد و در صورت تأیید از سوی رئیس شعبه، درخواست او به‌منظور استعلام، به سامانه صیاد بانک مرکزی ارسال می‌شود.
چنانچه فرد متقاضی دسته‌ چک جدید “صیاد” از نظر بانک مرکزی، واجد شرایط دریافت دسته‌ چک باشد، درخواست او از سامانه صیاد به گروه صدور دسته‌ چک به‌ منظور شخصی‌سازی و چاپ چک ارسال و دسته‌ چک جدید صادر خواهد شد.

 

نحوه استعلام چک صیادی:

در این سامانه، امکان استعلام هر برگ چک با توجه به شناسه استعلام تولیدی توسط بانک مرکزی، برای پذیرنده چک فراهم‌ شده تا امنیت بیشتری در حوزه مبادلات چک ایجاد شود.

پذیرنده می تواند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک های صیادی به سامانه استعلام پیامکی این بانک با سرشماره ۷۰۱۷۰۱  و در قالب زیر از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک های برگشتی ثبت شده نزد بانک مرکزی مطلع شود.گفتنی است.

باقی ماندن اعتبار چک های قدیمی:

چک‌های قدیمی با مراجعه به بانک صادر کننده وارد سامانه صیاد خواهند شد و اعتبار آن‌ها تنها در این صورت باقی خواهد ماند.