جرم اختلاس بسیار به جرم خیانت در امانت نزدیک است. عناصر مادی آن مثل خیانت در امانت تصاحب کردن،تلف،مفقود کردن می باشد.تنها تفاوتی که با خیانت درامانت دارد این است که مرتکب اختلاس حتما کارمند دولتی میباشد. درادارات خصوصی امکان تحقق ندارد.و اموال حتما باید بر حسب وظیفه اش به او سپرده شود.به عبارت دیگر نوعی خاص از خیانت در امانت است که مرتکبین خاص دارد.طبق قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس،ارتشا وکلاهبرداری: هر یک از کارمندان و کارکنان ادارات و سازمانها یا شوراها و یا شهرداریها و موسسات و شرکتهای دولتی و یا وابسته به دولت و یا نهادهای انقلابی و دیوان محاسبات و موسساتی که به کمک مستمر دولت اداره میشوند و یا دارندگان پایه قضائی و بطور کلی قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح و مامورین به خدمات عمومی از رسمی یا غیر رسمی وجوه یا مطالبات یا حواله ها یا سهام و اسناد و اوراق بهادار و یا سایر اموال متعلق به هر یک از سازمانها و موسسات فوق الذکر و یا اشخاص را که بر حسب وظیفه به آنها سپرده شده است بنفع خود یا دیگری برداشت و تصاحب نماید مختلس محسوب می گردد.

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

با سلام

 احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ مشتکی‌عنه که یکی از کارمندان بانک … می‌باشد با فروش اوراق مشارکت بدون صدور هرگونه سند و ثبت آن مبلغ دریافتی را به نفع خود برداشت نموده است. بناء علی‌هذا با عنایت به شرح موضوع و با استناد به ماده ۵ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی متمنی می‌باشد.

با تجدید احترام

امضاء شاکی

نمونه دیگرشکوائیه اختلاس

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ………………………….

با سلام و احترام، به استحضار می‌رساند:

مشتکی عنه آقای فلان به‌عنوان رئیس بانک ملی در شعبه فلان می‌باشد، تمام اموال و دارایی متعلق به بانک ملی برحسب وظیفه به ایشان سپرده شده است.

متأسفانه ایشان از سمت خود سوءاستفاده نموده، اقدام به برداشت ده میلیارد تومان از وجوه سپرده شده به بانک بدون محمل یا مجوز قانونی نموده است و همچنین خودروی به شماره شهربانی فلان را که به متعلق به بانک است را به آقای فلانی فروخته است. تمامی این اقدامات نشان از تصرف و تصاحب و برداشت اموال و وجوه مربوط به این بانک بوده و عنوان مجرمانه اختلاس دارد.

نظر به توضیحات فوق از محضر مقام محترم قضائی به استناد قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۷ تقاضای تعقیب و رسیدگی و جلب به دادرسی مشتکی‌عنه را دارم.

  

با تشکر و سپاس فراوان

امضاء