نکته قابل توجه اینکه ضامن میبایست هنگام دریافت چک از مدیون این موارد را رعایت کند:

۱-چک حتما تاریخ دار باشد ، این به این معنا میباشد که اگر آخرین قسط وام ۵سال دیگر است ،تایخ روی چک باید پس از این تاریخ باشد.

۲- همچنین تاریخ صدور چک آن ذکر گردد .طبق قانون صدور چک اگر ثابت شود چکی بدون تاریخ صادر شده و یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک است ، صادرکننده چک قابل تعقیب کیفری نمیباشد.

۳-در متن چک هدف از پرداخت چک که همان تعهد یا شروط می باشد، حتما ذکر شود و همچنین چک دارای امضاء باشد.

با بدبینی تمام ضمانت کنید !

با توجه به مشکلات حقوقی که در صورت عدم پرداخت وام توسط طلبکار و کسر شدن آن از حساب ضامن پیش رو میباشد و وقت و انرژی که باید صرف  این دعوی نمایید ،همیشه به یاد داشته باشید که در زمان عقد ضمانت احساسات و رودربایستی را کنار بگذارید و با بدبینی تمام ضمانت کنید.ممکن است شخصی که ضمانتش را می‌کنید در آینده مفلس شده و نتواند بدهی خود را بپردازد. در این صورت شما باید بدهی را بدهید. آیا از عهده این کار بر می‌آیید؟

همچنین در صورت ضمانت ، شرایط پرداخت دین را به خوبی مطالعه کنید و به سادگی ضامن کسی نشوید. میزان دین را بدانید و شرایط پرداخت آن را بررسی کنید. در نهایت حتما از بدهکار ضمانتی مانند چک یا سفته و … برای خود بگیرید تا اگر روزی بدهی‌اش را نداد و شما مجبور به پرداخت آن شدید، بتوانید مبلغ را از او پس بگیرید.