چنانچه در نتیجه فعالیت روزمره فرد یا افرادی، خسارت و زیان جانی و مالی به اشخاص ثالث وارد شود،طبق قانون، عامل زیان مسئول شناخته می‌شود و این مسئولیت را مسئولیت عمومی می‌نامند. بیمه‌‌های مسئولیت عمومی به این جهت ایجاد و برای این موارد کاربرد دارند.

شاخه های پرکاربرد بیمه مسئولیت عبارتند از؛

 بیمه عملیات ساختمانی: چنانچه حین عملیات ساختمانی مانند هر یک از عملیات تخریب، گودبرداری، پی‌ کنی، نصب اسکلت فلزی و سایر کارهای عمرانی، زیان‌های مالی و صدمات جسمانی به شخصی وارد شود، می توان با بیمه مسئولیت عملیات ساختمانی این زیانها را مورد پوشش قرار داد. بیمه عملیات ساختمانی، مسئولیت کارفرما و عوامل اجرایی به طور مشترک در مقابل اشخاص ثالث را تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه تمام خطر پیمانکاران: این نوع بیمه، برای پروژه‌های در حال احداث عمرانی، ساختمانی و خسارات غیرمترقبه و ناشی از حوادث درحین اجرای پروژه‌‌های زیربنایی و عمرانی و عملیات ساختمانی ساختمان‌‌های اداری، برج‌‌ها، مسکونی، فرودگاه، سدها، پل‌‌ها، کارخانجات، سیلوها، پروژه‌‌های آبیاری و زهکشی، تونل‌ها، راه‌ها، راه‌ آهن، لوله‌ کشی فاضلاب، مخازن آب، و.. را تحت پوشش قرار می دهند.

بیمه مسئولیت تابلوهای تبلیغاتی: ‌بیمه‌نامه فوق برای جبران تمام خسارات مالی و صدمات بدنی ناشی از خطرات احتمالی نصب و نگهداری تابلوهای تبلیغاتی در قبال اشخاص ثالث صادر می‌شود.

بیمه مسئولیت مجموعه‌های ورزشی: چنانچه اشخاص در زمان استفاده از اماکن ورزشی‌ مانند استخرها، سالن‌‌های‌ ورزشی‌ و بدنسازی‌ و انجام تمرینات و مسابقات، دچار حادثه منجر به نقص‌ عضو، صدمات جسمانی و یا فوت‌ شوند و مدیر مجموعه ورزشی، مسئول جبران خسارت وارد شده باشد خسارت جبران‌ خواهد شد. بنابراین بهترین‌ راه‌ جهت جبران‌ خسارات پیش بینی نشده تهیه ‌بیمه‌نامه مسئولیت‌ مدنی‌ مجموعه‌‌های‌ ورزشی‌‌ می باشد.

بیمه مسئولیت کامپیوتر: این ‌بیمه‌نامه کلیه خسارات در باب کامپیوتر مانند؛ زلزله، نشست و رانش زمین، آتش‌ سوزی، انفجار، برخورد جسم خارجی، سیل، طوفان، سقوط از بلندی، نفوذ مایعات به داخل اجزا، حمل و جابجایی در محل موردبیمه، نوسانات جریان الکتریسیته و سرقت با شکست حرز را حداکثر تا مقدار ارزش کامپیوتر، تحت حمایت قرار می دهد.

بیمه مسئولیت حیوانات خانگی: ‌بیمه‌نامه فوق، تمام هزینه‌ها و خسارت‌های نگهداری از حیوانات خانگی مانند پرداخت هزینه‌های حوادث در اثر حمل و نقل، هزینه‌های جراحی و بیمارستانی حیوانات خانگی، بیماری، سرقت، زایمان و سخت‌ زایی، را تحت پوشش قرار‌ می‌دهد. البته جهت استفاده از این نوع بیمه به شناسنامه و میکروچیپ نیاز است.

بیمه مسئولیت آتش سوزی: بیمه‌ آتش سوزی خسارت‌های ‌‌وارد به اشخاص ثالث که در اثر گسترش‌ دامنه‌ آتش‌ سوزی‌ است و سبب‌ ورود خسارات‌ مالی‌ و جانی‌ به‌ اشخاص‌ ثالث‌ می‌گردد را تحت پوشش قرار‌ نمی‌دهد؛‌ اما ‌بیمه‌‌ مسئولیت مدنی ناشی از آتش‌ سوزی، کلیه‌ زیان‌های‌ ناشی‌ از خطراتی مانند ترکیدگی‌ لوله‌های‌ آب‌ و ضایعات‌ آب‌ آتش‌ سوزی‌، انفجار وارد به‌ اشخاص‌ ثالث‌ را جبران‌ می نماید.

بیمه مسئولیت جامع شهرداری: ‌بیمه‌نامه مذکور جهت جبران تمام خسارت‌های مالی و صدمات جانی ناشی از خطرات احتمالی عملیات عمرانی، ‌زیر بنایی و … که شهرداری انجام می دهد به کار می رود.

بیمه مسئولیت شکارچیان و محیط بانان: طبق شرایط این ‌بیمه‌نامه مسئولیت، شکارچیان و محیط بانان در صورتی که مجوز قانونی برای فعالیت داشته باشند، درمقابل حوادثی که هنگام شکار یا انجام وظایف محیط بانی برای اشخاص ثالث به وجود آید، تحت پوشش بیمه‌‌ای قرار‌ خواهند گرفت.

بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی: مسئولیت افرادی که در مراکز آموزشی درحال کار یا تحصیل هستند، بر عهده مدیران این مراکز‌ است به همین دلیل در صورتی که برای یکی از افراد در زمان حضور در مرکز آموزشی اتفاقی بیفتد، خسارات آن بر عهده مدیران مراکز‌ می‌باشد.

بیمه مسئولیت مستأجر در مقابل موجر: مسئولیت نگهداری مورد اجاره در طول مدت قرارداد اجاره بر عهده مستأجر می‌باشد. بیمه مسئولیت مستأجر در مقابل موجر، برای پوشش خسارات مالی احتمالی است که در زمان اجاره برای مورد اجاره ممکن است رخ دهد.