بیمه مسئولیت حرفه ای به تبع حرفه و حوزه شغلی افراد تعیین می شود و انواع مختلفی دارد؛ بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای پزشکان، بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای پیراپزشکان، بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای مهندسین، بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای دلالان رسمی، نمایندگان بیمه و…

بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای پزشکان و پیراپزشکان: ‌بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌‌ای پزشکان طبق قانون مسئولیت مدنی و قوانین و مقررات نظام پزشکی کشور تدوین می شود.بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان تعهد دارد خسارت جانی وارد بر بدن بیمار که ناشی از مسئولیت پزشک به علت غفلت یا قصور یا اشتباه، پزشک در تشخیص، معالجه، مداوا، اعمال جراحی و انجام امور پزشکی دچار صدمات جسمانی شده و یا فوت شوند، را جبران کند.

بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای مهندسین: بیمه مهندسان برای پوشش خسارت جانی و مالی که به مالکین ساختمان‌ها، اشخاص ثالث و کارکنان اجرایی پروژه ساختمانی، ناشی از مسئولیت حرفه‌‌ای مهندسین و ناظر ساختمان که عضو سازمان‌ نظام مهندسی و دارای پروانه هستند به کار می رود.

بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای دلالان رسمی و نمایندگان بیمه: این بیمه به منظور جبران خسارت‌‌های مالی احتمالی ناشی از مسئولیت دلالان رسمی بیمه و نمایندگان بیمه کاربرد دارد.

بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای وکلای دادگستری: هدف این ‌بیمه‌نامه؛ پوشش مسئولیت خسارت‌های مالی ناشی از مسئولیت وکلای دادگستری در برابر اشخاص ثالث است.

بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای سردفتران و دفتریاران: این ‌بیمه‌نامه با هدف پوشش خسارت‌‌های مالی احتمالی ناشی از مسئولیت سردفتران و دفتریاران برای افراد ثالث صادر می‌شود.