صادر کننده‌ی چک بلامحل طبق قانون به چند روش می‌تواند سابقه‌ی چک برگشتی را از حساب خود پاک کند یا به عبارتی رفع سوء اثر کند؛ اولین روش تأمین مبلغ مورد نظر و واریز آن به حساب جاری مربوط به چک است که طلبکار با مراجعه به بانک و ارائه‌ی چک طلب خود را دریافت کرده و رفع سوء اثر می‌شود.

دومین روش، گرفتن رضایت از دارنده‌ی چک است که در این صورت صادرکننده باید لاشه‌ی چک را به بانک تحویل داده و رسید دریافت کند و برای رفع سوء اثر درخواست بدهد؛ در این زمینه طبق قانون وجود چک در دست صادرکننده به معنی این است که شاکی از شکایت خود منصرف شده است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

سومین روش معمولا در حالتی اتفاق می‌افتد که چک مفقود شده باشد یا از بین رفته باشد که در این حالت، صادرکننده پس از جلب رضایت دارنده‌ی چک باید از او رضایت‌نامه‌ی محضری بگیرد و آن را به بانک تحویل دهد تا برای رفع سوء اثر اقدام شود.

در حالت چهارم اگر هیچ یک از روش‌های گفته شده ممکن نباشد، صادرکننده می‌تواند مبلغ چک را به حساب جاری خود واریز کند و از بانک برای رفع سوء اثر درخواست کند که در این حالت مبلغ مورد نظر تا ۲۴ ماه در حساب مسدود می‌شود که البته برای این کار حساب نباید به دلایل دیگر مسدود شده باشد. پس از این کار بانک طی پنج روز باید به دارنده طلاع بدهد که برای وصول طلب خود مراجعه کند.

روش‌های بالا تا ده روز پس از برگشت خوردن چک به راحتی قابل انجام هستند امّا پس از مدت ده روز هم می‌شود از چک برگشتی به روش‌های گفته شده رفع سوء اثر کرد؛ حتی می‌توان با استفاده از نامه‌ی قضایی یا گرفتن نامه از مرجع ثبتی صلاحیت‌دار، این کار را انجام داد.

گفتنی است که قبلا طبق قانون اگر دارنده‌ چک برای وصول آن یا شکایت تا هفت سال اقدامی نمی‌کرد، صاحب حساب می‌توانست از حساب خود رفع سوء اثر کند که طبق مصوبه‌ی اصلاحی جدید این زمان به سه سال کاهش یافته است.