قبل از انجام مراحل گرفتن جواز کسب باید ابتدا با شرایط دریافت و ثبت نام پروانه کسب آشنا شوید. به طور کلی متقاضیان دریافت و اخذ پروانه کسب باید دارای شرایط خاصی باشند که هر یک از آنها در زیر ذکر شده است.

  • تابعیت کشور ایران (اتباع خارجی باید پروانه کار از وزارت کار و امور اجتماعی دریافت نمایند و نیز پروانه اقامت معتبر از وزارت کشور دریافت کنند.)
  • در شهر تهران، متقاضیان باید مدارکی مبنی بر سکونت 5 ساله در تهران را ارائه دهند.
  • داشتن سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی
  • برخورداری از سواد خواندن و نوشتن (افراد بالای 45 سال معاف هستند.)

ماده 12 قانون نظام صنفی کشور مقرر می دارد که کلیه افراد صنفی می بایست قبل از تأسیس واحد صنفی یا اشتغال به فعالیت حرفه ای جواز کسب دریافت کنند.

  1. تبصره 1: حذفی ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
  2. تبصره 2: برای صدور جواز کسب تمام دستگاه های مورد استعلام اتحادیه باید حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ استعلام اتحادیه نظر قطعی و نهایی خود را اعلام کنند. اگر در بازه زمانی مشخص شده دستگاه های مورد نظر، نظرخود را اعلام نکند به این معنی است که موافقت داده شده است.
  3. تبصره 3: اشخاص دارای صلاحیت قانونی می توانند با معرفی مباشر برای یک یا چند محل کسب خود بر اساس آیین نامه ماده 12 پروانه کسب دریافت کنند.
  4. تبصره4: وقتی چند شخص با هم یک محل کسب را اداره می کنند، هر کدام از آن ها عهده دار مسئول محل کسب می باشند.
  5. تبصره 5: پس از اینکه واحد صنفی بیش از 6 ماه فعال نبوده یا بدون اطلاع دادن به اتحادیه محل کسب یا نوع فعالیت خود را تغییر داده و یا محل صنفی خود که پروانه کسب دارد را به فرد دیگری واگذار کرده است، اتحادیه باید یک ااخطار 15 روزه به واحد صنفی ارائه دهد و سپس جواز کسب فرد را باطل نماید.