اکنون که با تعریف کاملی از نکاح شغار آشنا شدیم، این پرسش مطرح می شود که این نوع ازدواج، چه شرایط و الزاماتی دارد؟ و چه کسی حق دریافت مهریه را از دختر سلب می کند؟

 

در مورد اینکه نکاح شغار به چه معناست؟ اشاره شد که شغار، یکی از انواع ازدواج می باشد که در اسلام نهی شده و به این صورت است که، مردی در مقابل اینکه دختر و خواهر خود را به عقد شخص دیگری در می آورد، حق ازدواج با دختر یا خواهر همان شخص را بدست می آورد.

 

بنابراین یکی از اساسی ترین شرایط نکاح شغار، این مورد است که مردی که ولی قهری دختر محسوب می شود ( پدر ) و شخصی که حق سرپرستی دختر را از نظر عرفی بر عهده گرفته است ( برادر )، نسبت به ازدواج دختر یا خواهر خود، با مردی دیگر اقدام نماید. به این شرط که مرد دیگر نیز، در ازای این ازدواج، دختر یا خواهر خود را به نکاح او در آورد.

 

در این نوع از ازدواج، مهریه هر یک از زن ها، به دست آوردن بُضع ( ناموس ) زن دیگر است.

 

به همین ترتیب، به هیچ یک از زن ها در هر دو نکاح شغار، هیچ مهریه ای تعلق نخواهد گرفت و در ازای آن تنها مردان از این ازدواج بهره مند می شوند. این در حالی است که از نظر اسلام، یکی از شرایط درستی عقد و صحت آن تعیین مهریه برای زن می باشد.

 

بنابراین در هر دو نوع عقد دائم یا موقت، می بایست برای زن، مهریه ای مشخص شود که تنها به خود او متعلق است و نه اولیا و سرپرستان وی.

 

در مورد شرایط دیگر نکاح شغار نیز، می توان به این نکات توجه داشت که به طور کلی صحت انعقاد هر عقد نکاحی، به هدف و رضایت زوجین وابسته است.

بنابراین در شرایطی که زن ها، تصمیمی به نکاح شغار نداشته باشند، این ازدواج باطل می باشد و به دنبال آن رابطه زوجیت بین زن و مرد ایجاد نخواهد شد.

رضایت نداشتن زوجین در مورد نکاح شغار نیز، باطل شدن عقد نکاح شغار را به همراه خواهد داشت.

با این وجود توجه داشته باشید، همانطور که اشاره شد حکم کلی نکاح شغار، بدون در نظر گرفتن شرایط ذکر شده نیز از نظر اسلام باطل است.