اجاره دادن عین مستاجره به مستاجر: مهم‌ترین وظیفه موجر، اجاره دادن عین مستاجره به مستاجر است. موجر باید عین مستاجره را در اختیار مستاجر قرار دهد و مانع از استفاده مستاجر از آن نشود.

حفظ عین مستاجره در وضعیتی که برای استفاده مستاجر مناسب است: موجر باید عین مستاجره را در وضعیتی که برای استفاده مستاجر مناسب است، حفظ کند. به عبارت دیگر، موجر باید عین مستاجره را در وضعیتی که برای استفاده مستاجر از نظر ایمنی، بهداشت و… مناسب است، نگه دارد.

پرداخت هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات اساسی عین مستاجره: موجر باید هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات اساسی عین مستاجره را بپردازد. منظور از هزینه‌های نگهداری، هزینه‌هایی است که برای جلوگیری از خرابی عین مستاجره انجام می‌شود. منظور از هزینه‌های تعمیرات اساسی، هزینه‌هایی است که برای رفع خرابی‌های اساسی عین مستاجره انجام می‌شود.

دریافت اجاره‌بها از مستاجر: موجر، در ازای اجاره دادن عین مستاجره، حق دریافت اجاره‌بها از مستاجر را دارد. میزان اجاره‌بها باید در قرارداد اجاره مشخص شود.

تقاضای تخلیه عین مستاجره در پایان مدت اجاره: در پایان مدت اجاره، موجر می‌تواند از مستاجر درخواست تخلیه عین مستاجره کند. مستاجر نیز باید در پایان مدت اجاره، عین مستاجره را تخلیه کند.

تقاضای رفع تصرفات غیرقانونی مستاجر از عین مستاجره: اگر مستاجر بدون داشتن حق، از عین مستاجره استفاده کند، موجر می‌تواند از دادگاه درخواست رفع تصرفات غیرقانونی مستاجر از عین مستاجره را کند.