توهین انواع متفاوتی دارد که جرم توهین را می توان به دو قسم تعزیری و حدی تقسیم کرد:

  • توهین حدی:

درادامه ی نوشتار خود در خصوص نمونه استشهادیه توهین و فحاشی توجه شما را به توضیحاتی در خصوص توهین حدی جلب می کنیم.

توهین حدی توهینی است که مجازات و کیفر آن در شرع مقدس و از سوی شارع تعیین شده و مجازات آن ثابت است و قابل تغییر نمی باشد. مصداق این نوع توهین، اهانت و فحاشی به پیامبر اسلام و یا هر یک از پیامبران بزرگ الهی می باشد. در همین راستا هر کس پیامبر بزرگ اسلام و یا پیامبران اولوالعزم الهی را قذف کند، مجرم بوده و از سوی دادگاه محکوم خواهد شد.

اهانت به پیامبر سب النبی گفته می شود و کسی که مجرم است و چنین اهانتی را به پیامبر انجام می دهد، ساب النبی می گویند. طبق قانون مجازات اسلامی ساب النبی به اعدام محکوم می شود، (قانون 262)، اما در همین قانون آمده است، اگر سب النبی ناخواسته، از روی غفلت، سهوی یا در حالت مستی یا خشم یا لغزش زبان یا بدون عنایت به مفهوم لغات یا نقل بیان از فرد دیگری باشد، سب‌النبی محسوب نمی شود.(قانون مجازات اسلامی ماده 263)

  • توهین تعزیری:

 

در ادامه ی نوشتار خود در خصوص نمونه استشهادیه توهین و فحاشی توجه شما را به توضیحاتی در خصوص توهین تعزیری جلب می کنیم.

توهین تعزیری توهینی است که مجازات آن توسط قاضی در دادگاه اصلح مشخص می شود. تعزیر در ماده 16 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است و آن به این صورت است که عقوبت یا تادیبی که میزان و نوع آن در شرع مشخص نیست و قاضی مصلح باید آن را تعیین نماید.

توهین تعریزی نیز به نوبه خویش به دو شاخه گروه بندی می شود: توهین ساده و توهین مشدد

در ذیل به اختصار هر یک از این دو توهین را بررسی می‌ کنیم و توضیح خواهیم داد:

توهین ساده:

در ادامه ی نوشتار خود در خصوص نمونه استشهادیه توهین و فحاشی توجه شما را به توضیحاتی در خصوص توهین ساده جلب می کنیم.

بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی: فحاشی به افراد جرم است و مستوجب عقاب می باشد. مجازات آن هم شلاق تا 74 ضربه و پرداخت جریمه ی نقدی از پنجاه هزار تا یک میلیون ریال می باشد.