انواع پارکینگ و قوانین پارکینگ:

پارکینگ آپارتمان به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. پارکینگ‌های اختصاصی
  2. پارکینگ‌های مشاع 

 قوانین پارکینگ اختصاصی:

پارکینگ اختصاصی به پارکینگی گفته می‌شود که حدود آن کامل در سند و یا اجاره خانه منزل درج شده باشد و اختصاصی به فرد و یا آن واحد آپارتمان تعلق داشته باشد و فردی که واحد آپارتمانی را خریداری و یا اجاره کرده باشد  به طور اختصاصی می‌تواند از این پارکینگ استفاده کند و وسایل نقلیه مانند خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه خود را در  پارکینگ قرار دهد.

قوانین پارکینگ مشاع:

پارکینگ مشاع پارکینگی است که بین واحدهای آپارتمان مشترک هستند و اعضای ساختمان می‌توانند  به صورت توافقی از آن استفاده کنند. استفاده از پارکینگ  مشاع توافقی بوده است و از قبل به مستأجر یا خریدار منزل باید گفته می‌شود شود که آیا میتواند از پارکینگ استفاده کند یا خیر.

تفاوت بین پارکینگ اختصاصی و مشاع :

یک فرق بین پارکینگ اختصاصی و مشاع در  این است که پارکینگ اختصاصی با درج شماره قطعه و متراژ در سند مالکیت مشخص می شود اما پارکینگ مشاع بصورت حق پارک یک خودرو و یا چند سهم از کل در سند آورده می شود.

اجاره پارکینگ آپارتمان:

اگر خریدار و یا مستاجر واحد آپارتمان هستید در هنگام معامله حتما به انباری و پارکینگ و جزئیات آپارتمان دقت فرمایید قوانین پارکینگ‌ های اجاره‌ای به این شکل است که شخص در لحظه‌ اجاره و یا خرید از وجود پارکینگ اختصاصی یا پارکینگ مشاع اطلاع و از اختصاص یا عدم اختصاص پارکینگ آگاهی داشته باشد. اگر صاحب آپارتمان برخلاف قرار اولیه، نتواند مفاد قرارداد اولیه را فراهم کند، شخص مستأجر می‌تواند اقامه دعوا کرده و نسبت به دریافت پارکینگ اقدام کند.

انتقال پارکینگ آپارتمان به افراد دیگر:

انتقال پارکینگ اپارتمان بدین صورت است که یکی از اعضای آپارتمان فاقد خودرو است بنابراین میتواند با میل خود یکی دیگر از قوانین پارکینگ آپارتمان شامل انتقال پارکینگ به افراد دیگر است. گاهی این وضعیت به شکلی پیش پارکینگ واحد خود را به صورت مجزا در اختیار یک واحد دیگر قرار داده یا طبق قرارداد بفروشد.

انواع انتقال پارکینگ آپارتمان:

خریدار یا مستأجر پارکینگ از همان آپارتمان باشد اگر فرد مستأجر یا خریدار در همان آپارتمان ساکن باشد، انتقال پارکینگ آپارتمان مشکلی نخواهد داشت و فرد می‌تواند آن را واگذار کند، البته به شرطی که پارکینگ اختصاصی باشد اگر خریدار یا مستأجر پارکینگ ساکن آپارتمان نباشد طبق قانون پارکینگ آپارتمان امکان واگذاری و انتقال پارکینگ به افراد خارج از آپارتمان مورد نظر وجود ندارد و نکته قابل  توجه این است که این مورد حتی در پارکینگ اختصاصی هم قابل اجرا نیست. ولی در مورد اجاره پارکینگ، صاحب پارکینگ می‌تواند با اعضای آپارتمان توافق کرده و پارکینگ خود را برای مدت محدود اجاره دهد.

 

قانون تقسیم پارکینگ در آپارتمان:

در قانون تقسیم پارکینگ در آپارتمان گفته شده است که هر واحد آپارتمانی باید دارای پارکینگ اختصاصی باشد و در اکثر اوقات در طراحی و ساخت آپارتمان به این موارد توجه می‌شود. اما گاهی اوقات به خاطر مسائل فنی یا مشکلات دیگر افراد مجبور هستند که از پارکینگ مشاع استفاده کنند. داشتن پارکینگ مشاع میتواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد ولی با توافق طرفین مشخص میشود که کدام از اهالی ساختمان حق استفاده از پارکینگ را ندارد.

پارک موتور در پارکینگ:

در مورد قانون موتور در پارکینگ آپارتمان، اگر پارکینگ فرد مورد نظر به صورت اختصاصی باشد علاوه بر خودرو شخصی خود میتواند تجهیزات دیگری اعم از موتور، وسایل و تجهیزات اضافی منزل و حتی دوچرخه خود را در این قسمت قرار دهد. اما در مورد پارکینگ مشاع این موضوع فرق میکند و باید حتما با توافق دیگر اهالی آپارتمان انجام شود.

ضوابط تعداد پارکینگ:

  1. برای هر آپارتمان مسکونی با زیر بنای ۳۵ تا ۱۵۰ متر مربع، یک واحد پارکینگ اختصاص می‌یابد.
  2.  برای هر واحد آپارتمانی مسکونی با زیربنای ۱۵۱ تا ۲۵۰ متر مربع، دو واحد پارکینگ اختصاص می‌یابد.
  3.  برای واحدهای آپارتمانی با مساحت بیش از ۲۵۰ متر مربع لازم است که سه واحد پارکینگ اختصاص یابد.
  4. در مورد مجتمع‌های تجاری نیز می‌توان به ضوابط تعداد پارکینگ تجاری استناد کرد که در آن‌ها بر اساس متراژ واحدهای تجاری، مشخص می‌شود که هر کدام از این مجتمع‌ها باید چه تعداد پارکینگ داشته باشد. 
 قوانین اجرایی در ارتباط با ضوابط پارکینگ تجاری و اداری عبارتند از:
  1. برای هر کدام از واحدهای تجاری با مساحت ۲۰ متر مربع زیربنای مفید باید یک واحد پارکینگ اختصاص یابد.
  2.  به ازای هر ۳۰ متر مربع مازاد، وجود یک پارکینگ ضروری است.
  3. به هر واحد اداری با ۶۰ متر زیربنای مفید، لازم است که یک واحد پارکینگ اختصاص یابد.
  4.  به ازای هر ۷۵ متر مربع زیربنای مازاد، یک پارکینگ به مجتمع اداری اضافه می‌شود.