مستأجر پس از انقضای مدت اجاره وسیله اظهارنامه و سپس تقدیم دادخواست آمادگی خود جهت تحویل مورد اجاره به موجر، همچنین مطالبه وجه مورد ودیعه از نامبرده را اعلام و به علت امتناع موجر از تحویل منزل ضمن تخلیه محل از اثاث البیت مراتب را تأمین دلیل و درب منزل را قفل نمود که کلید آن تا زمان صدور رأی از دادگاه بدوی در نزد مستأجر باقی مانده است. با توجه به خواسته مستأجر مبنی بر مطالبه ودیعه و خسارت تأخیر تأدیه و با عنایت به این که از زمان تخلیه منزل از اثاث ­البیت، کلید آن به جهت امتناع موجر از دریافت کلید و تحویل منزل، همچنان نزد مستأجر است و کلید نزد دفتر کل دادگاههای عمومی به منظور تحویل به مالک سپرده نشده است سئوال این است که:
۱٫     آیا به محض انقضای مدت عده اجاره و اعلام آمادگی مستأجر به موجر برای تحویل محل، نامبرده مستحق وجه ودیعه و خسارت تأخیر تأدیه می­باشد؟
۲٫     آیا می­توان گفت تا زمانی که کلید منزل به هر تقدیر نزد مستأجر است مشارٌ­الیه مستحق دریافت ودیعه و خسارت تأخیر تأدیه نبوده و ضامن منافع یان مدت نیز می­باشد؟

 

پاسخ:
در مورد سئوال چنانچه موجر حاضر به دریافت کلید نگردد و در نتیجه مستأجر مواجه با عسر و حرج گردد. سپردن کلید به دفتر دادگاه اجرا و اعلام مراتب به موجر راه حل قضیه خواهد بود و از تاریخ تحویل کلید ضامن پرداخت اجاره­ بها نمی­باشد و بودن کلید نزد مستأجر به معنی ادامه تصرف در مورد اجاره است.