الف-  طبق تعریف قانون از جرم پول شویی جرمی است که عبارت است از تحصیل، تملک، نگهداری و استفاده از عواید حاصل از فعالیت‌های غیر قانونی با علم به اینکه به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه ارتکاب جرم تحصیل شده باشد.

 ب- تبدیل، مبادله، یا استهمال  عوایدی به منظور پنهان کردن منشاء غیر قانونی آن با علم به اینکه به طور مستقیم و غیرمستقیم ناشی از ارتکاب جرم بوده یا کمک به مرتکب به نحوی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی آن جرم نگردد؛ در واقع یا پنهان یا کتمان کردن ماهیت واقعی جرم منشاء منبع محل نقل و انتقال جابجایی یا مالکیت عوایدی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در نتیجه جرم تحصیل شده باشد.

سایر منابع قانونی مرتبط با جرم پولشویی قبل از تصویب قانون مبارزه با جرم پولشویی یک اصل ۴۹ قانون اساسی ۲ قانون نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی مصوب ۱۳۶۷ سه قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۶۷ با آخرین اصلاحات ۱۳۸۴ قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۷۴ قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۱۳۶۹ قانون اخذ پورسانت در معاملات دولتی مصوب ۱۳۷۲ ماده ۲۱۸ قانون مدنی و ماده ۴ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۷۷ ۸ قانون الحاق ایران به کنوانسیون ۱۹۸۸ در مبارزه با جرایم قاچاق مواد مخدر داروهای روانگردان مصوب ۱۳۷۹ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۷ ۱۰ ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ هر جرمی  از جمله جرم پولشویی و یا جرایم دیگر برای مسئولیت کیفری داشتند و مجازات مجرم باید سه عنصر در کنار هم بیایند تا بتوان مسئولیت کیفری و مجازات شخص مجرم را محرز دانست.

1- عنصر ماده تشکیل شده است رفتار فیزیکی، شرایط تحقق جرم، نتیجه، این سه شرط در عنصر مادی باید با هم باشند توضیح رفتار فیزیکی در جرم پولشویی طبق تعریف قانون عبارت است از تحصیل عواید حاصل از جرم تملک عواید حاصل از جرم ۳ نگهداری عواید حاصل از جرم ۴ استفاده از عواید حاصل از جرم تبدیل عواید  حاصل از جرم ، پنهان کردند یا اخفا کردن یا کتمان کردن و حال دومین عنصر مادی که موضوع جرم می باشد که در جرم پولشویی طبق ماده ۳ قانون مبارزه با پولشویی  عواید حاصل از جرم به معنای هر نوع مالی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از فعالیت‌های مجرمانه به دست آمده باشد .

3- سومین عنصر مادی که نتیجه می باشد که در بعضی از جرایم نیاز به احراز عنصر نتیجه نیست که آنها جرایم مطلق گفته می‌شود که به عبارتی دیگر عنصر نتیجه در جرم پولشویی بر اساس عنصر مادی نتایج  با هم تفاوت دارد مانند اینکه در تحصیل و تملک نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از جرم؛ عنصر روانی از این جهت می باشد که سوئ نیت آن به علم به موجب مالک بودن عمل و اند در رفتار فیزیکی و سوء نیت خاص یعنی علم به موضوع اینکه علم به عواید نامشروع به طور مستقیم و غیر مستقیم در نتیجه رفتار مجرمانه به دست آمده است و در آخر قصد نتیجه خاص شرط نیست عنصر روانی در تبدیل و مبادله به انتقال عواید حاصل از جرم کرد که در سوء نیت آن و سوء نیت خاص با هم تفاوت دارند مانند این که سوء نیت عام به دو بخش علم مجرمانه بودن عمل و امر در انجام رفتار فیزیکی و سوء نیت خاص به دو بخش علم به موضوع و علم به اینکه هوایی به طور مستقیم و غیر مستقیم از نتیجه رفتار مجرمانه به دست آمده باشد و قصد کمک به مرتکب به نحوی که مشمول آثار و تبعات قانونی است با آن جرم نگردد صرف نظر از این که موفق شود یا نشود عنصر روانی در اختلافات نه آن را کتمان اطلاعات که مانند عناصر مادی قبل به دو  عنصر سوء نیت عام و سوء نیت خاص تقسیم می‌شود که به جز قسمت دوم سوء نیت خاص و همان نتیجه خاص می‌شود قصد پنهان و مخفی ماندن اطلاعات راجع به تطهیر پول های کثیف بقیه عناصر همان عناصر قبلی است.

 شورای عالی مبارزه با پولشویی طبق ماده ۴ قانون مبارزه با پولشویی به منظور هماهنگ کردن دستگاه‌های ذیربط در جمع آوری پردازش و تحلیل اخبار و اسناد و مدارک اطلاعات و گزارش‌های واصله تهیه سیستم‌های اطلاعاتی هوشمند شناسایی معاملات مشکوک به منظور مقابله با جرم پولشویی شورای عالی مبارزه با پولشویی به ریاست و مسئولیت وزیر امور اقتصاد و دارایی و با عضویت وزرای بازرگانی اطلاعات کشور و رئیس بانک مرکزی با وظایف ذیل تشکیل می‌شود یک جمع آوری و کسب اخبار و اطلاعات مرتبط و تجزیه و تحلیل و طبقه بندی فنی و تخصصی آنها در مواردی که قرینه ای و تخلف وجود دارد طبق مقررات و پیشنهاد آیین‌نامه‌های لازم در خصوص اجرای قانون هیئت وزیران سه هماهنگ کردن دستگاه‌های ذی‌ربط و پیگیری اجرای کامل قانون در کشور.

 4- ارزیابی گزارش های دریافتی و ارسال به قوه قضاییه در مواردی که به احتمال قوی صحت دارد و یا معتمد آن از اهمیت برخوردار ۵ تبادل تجارب و اطلاعات با سازمان‌های مشابه در سایر کشورها در چارچوب مفاد ماده ۱۱ تبصره یک دبیرخانه شورای عالی در وزارت امور اقتصاد و دارایی خواهد بود تبصره ۲ ساختار و تشکیلات اجرایی کشور متناسب با وظایف قانونی آن با پیشنهاد شورا به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید تبصره ۳ کلیه عنوان نامه های اجرایی شورای فوق الذکر پس از تصویب هیئت وزیران برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ذیربط لازم الاجرا خواهد بود تخلف از این امر به تشخیص مراجع اداری و قضایی هستند مورد به ۲ تا ۵ سال انفصال از خدمت مربوط به کنترل خواهد شد و ماده ۵ قانون مبارزه با پولشویی کلیه اشخاص حقوقی را مکلف کرده است که آیین نامه مصوب هیئت وزیران در اجرای این قانون را مورد اجرا گذارند در ماده ۸ قانون مبارزه با پولشویی افشای اطلاعات با استفاده از آن به نفع خود و دیگری به طور مستقیم و غیر مستقیم توسط ماموران دولتی و یا سایر اشخاص مقرر در قانون ممنوع بوده و با متخلف مجازات مندرج در قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه مصوب ۱۳۵۳ محکوم خواهند شد ماده ۹ قانون مبارزه با پولشویی و مجازات جرم هایی که به دو قسم استرداد  درآمد عواید حاصل از جرم مشتمل  بر اصل و منفعت حاصل و جزای نقدی به میزان یک چهارم عواید حاصل از جرم تقسیم می‌شود و در ماده ۱۱ قانون مبارزه با پولشویی به مرجع قضایی برای رسیدگی به جرم پولشویی رسیدگی می‌کند tمی باشد که طبق قانون شعبی از دادگاههای عمومی در تهران در صورت نیاز مراکز استانها رسیدگی به پولشویی و جرایم مرتبط اختصاص  می یابد اختصاصی بودن شعبه مانع رسیدگی به سایر جرایم نمی باشد. جرم پولشویی و شروع به جرم غیرقابل تعویق و تعلیق می باشد به شرطی که هر دو در مورد میزان جرم بیش از ۱۰۰ میلیون ریال باشد و با مبلغ یک میلیارد ریال و بیشتر از شمول مرور زمان تعقیب رسیدگی و اجرای مجازات خارج خواهد بود.