اگر بیمه شخص ثالث دارید توجه به نکات زیر برایتان راه‎گشاست.

 

توجه به نرخ دیه

می‌دانیم که هرساله نرخ دیه توسط قوه قضائیه اعلام می‌شود. بنابراین تعهدات بیمه شخص ثالث نیز بر مبنای دیه، معین می‌‎گردد. پوشش خسارت جانی بیمه، برابر با نرخ دیه در ماه‌های حرام همان سال تعیین می‎‌شود. در حالی‌ که پوشش مالی بیمه‎‌نامه به میزان ۲.۵ درصد پوشش مالی، محاسبه می‌شود. این مبلغ تا سقف نصف دیه قابل افزایش خواهد بود.

 

خسارت به شخص ثالث

در خسارت جانی که به فوت، نقص عضو یا آسیب جانی اشخاص ثالث منجر می‌گردد، حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری بایستی به شرکت بیمه اعلام خسارت نمایید. در این‎صورت پس از تشکیل دادگاه و صدور حکم نهایی شرکت بیمه، خسارت را ظرف مدت ۳۰ روز پرداخت می‌نماید. اگر هر دو خسارت جانی و مالی وارد شده باشد، فرد زیان‌دیده می‌تواند با دریافت نامه از دادگاه تا صدور رای اقدام به دریافت خسارت مالی از شرکت بیمه کند.

 

حوادث رانندگی منجر به خسارت مالی

مقصر و زیان‌دیده باید حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری به شرکت بیمه مراجعه و اعلام خسارت کنند. در این مورد همراه داشتن کروکی و گزارش پلیس الزامی است. در شرایط زیر نیازی به ترسیم کروکی نیست:

 

میزان خسارت وارده کمتر از حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث باشد (در سال ۱۴۰۰ این مبلغ معادل ۱۶ میلیون تومان است). البته بیمه شخص ثالث حداقل و حداکثری را در پرداخت خسارات مالی تعیین کرده است.

خسارت وارده در اثر تصادف بین دو خودرو باشد (در صورت تصادفات زنجیره‌ای یا بیش از یک مقصر، ترسیم کروکی الزامی است).

تصادف در مکان‎های خاص

تقاطع‌‎ها، بزرگ‎راه‌ها و داخل تونل‎های شهری مجهز به دوربین‌های نظارت تصویری هستند. در صورت تصادف در این مکان‌‎ها، پلیس می‌تواند با استناد به تصاویر این دوربین‌ها مقصر حادثه را شناسایی کند.