بر طبق قانون و فقه اسلامی فرزند نا‌مشروع یکی از موانع ارث‌ بردن است. بر طبق ماده 884 قانون مدنی، به فرزند زنا‌زاده یا نا‌مشروع ارث تعلق نمی‌گیرد. زیرا زنا مانعی برای نسب قانونی و مشروع است. در نتیجه اموال باقی‌مانده از پدر و مادر فوت‌شده وی به خویشاوندان وی بر طبق طبقات ارث در قانون تعلق خواهد گرفت. اما پدر و مادر می‌توانند از طریق روش‌های دیگر اموال خود را به فرزند نا‌مشروع انتقال دهند.

بر طبق ماده 1165 قانون مدنی، فرزندی که از طریق رابطه شبهه به دنیا آید، در اشتباه بود. اما براساس ماده 1167 قانون مدنی، فرزند متولد‌شده از رابطه زنا به شخص زانی تعلق ندارد. در نتیجه فرزند نا‌مشروع از شخص زانی ارث نمی‌برد. حقوق فرزند نا‌مشروع مانند حقوق فرزند مشروع است.

قوانین در مورد حضانت فرزند، پرداخت نفقه و اجازه پدر برای ازدواج دختر در مورد فرزند نا‌مشروع نیز وجود دارد. بر طبق قانون، شخص زانی موظف است که برای فرزند نا‌مشروع شناسنامه اخذ کند.

 

در ماده 1168 قانون مدنی بیان شده است که وظیفه نگهداری از طفل حق و تکلیف والدین است. این ماده به این معنی است که در نگهداری طفل مشروع با نا‌مشروع تفاوتی وجود ندارد.

 

 

 

در قانون برای اینکه فرزند نا‌مشروع از والدین فوت‌شده ارث ببرد، شرایطی تعیین شده است. بر طبق ماده 884 قانون مدنی به فرزند نا‌مشروع ارث تعلق نمی‌گیرد. اما در صورتی که رابطه وی با یکی از پدر و مادر اثبات شود و در مورد یکی از والدین اکراه و شبهه زنا وجود نداشته باشد، به فرزند نا‌مشروع از طرف آن شخص ارث تعلق می‌گیرد.

شرایط اصلی برای تعلق ارث به فرزند نا‌مشروع این است که شخصی که زنا را مرتکب شده است، در اشتباه باشد. همچنین اطلاعی در مورد اینکه عمل مرتکب‌شده نسبت به وی ممنوع است، نداشته باشد. به فرزند متولد‌شده در این حالت ولد به شبهه گفته می‌شود. در نتیجه این فرزند با شخص شبهه یا اشتباه، نسب قانونی دارد و از طرف آن شخص به وی ارث تعلق خواهد گرفت. در صورتی که هردو طرف در اشتباه و شبهه باشند، عمل ارتکابی بین آنها زنا نیست و فرزند متولد‌شده، با هردو نسب قانونی دارد. در نتیجه ارث به وی تعلق خواهد گرفت. عدم‌توارث فرزند نا‌مشروع و والدین وی دارای دو استثناء اکراه و شبهه است. در اکراه شخص به وسیله تهدید‌کردن مجبور به انجام‌دادن عملی می‌شود. در این حالت اگر مرد زن را با تهدید وادار به رابطه نماید و فرزندی متولد شود، طفل نا‌مشروع به مادر خود تعلق دارد و از وی ارث خواهد برد.