ملک مشاع یعنی ملکی که چند نفر در آن شریک هستند و به صورت مشترک در ملک سهم دارند. اما منظور از املاک بدون سابقه ثبتی چیست؟ این املاک در اداره ثبت اسناد مطابق قانون هیچ اسمی از مالک و مالکین آن ثبت نشده است، به همین دلیل این نوع املاک را فاقد سابقه ثبتی می‌گویند. برای این املاک اسنادی مانند: قولنامه و دست نویس وجود دارد که نشان دهنده حقوق مالکیت اشخاص است. 

 

اگر سابقه ثبتی وجود نداشته باشد، شرکا به تقسیم ملک می‌پردازند. در چنین شرایطی اول باید شرکا به توافق در این موضوع رسیده باشند و این توافق را از طریق تنظیم صورتجلسه مکتوب کرده و در آن شرح دهند که به چه صورت ملک را تقسیم می‌کنند. سپس این صورت‌جلسه باید به امضای تمام شرکا برسد.

 

 اگر برای تقسیم ملک توافقی بین شرکا صورت نگیرد، دادخواست تقسیم ملک را به دادگاه حقوقی تحویل داده و دادگاه پس از بررسی پرونده و شنیدن اظهارات طرفین، در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند. با صدور حکم، با استفاده از تقسیم ملک از وضعیت اشاعه خارج می‌شود.

 

"اولین قدم برای تقسیم ملک مشاع بدون سابقه ثبتی توافق شرکا در مورد نحوه تقسیم ملک است. اگر به توافق نرسیدند، هر یک از شرکا می‌توانند با مراجعه به دادگاه تقاضای تقسیم را بخواهند. در صورت حکم تقسیم، سهم هر شریک مشخص و برای هر یک از آنها به نسبت سهمشان، سند مالکیت مجزا صادر می‌شود."